23 september 2009

Dåligt samvete

Alla föräldrar har väl någon gång känt dåligt samvete gentemot sitt/sina barn. Jag tycker det är en jätte jobbig känsla som tyvärr smyger sig fram allt för ofta i mitt huvud. Idag fick jag möta denna känsla ett x antal gånger, det började med att jag när vi var hos Len klämde Viggo på magen med hans napp-hållare (Ni som har Elodie Details napphållare vet att de klämmer åt HÅRT, det är ju samma fäste som vid hängslen typ, med småsmå taggar). Först blev han alldelens tyst och började skaka, sedan skrek han på ett sätt jag aldrig hört för att sedan bara gapa med stora ögon för att det gjorde SÅ ONT. När man väl klämt fast den där hållaren måste man nästan benda upp den med båda händerna, så HÅRT sitter den. Jag tror att jag blev mer ledsen än Viggo. Vem vill göra illa sitt barn? Det gör SÅ ont i hjärtat... Nu har han ett litet klämmärke på lillmagen :(

Senare ikväll var vi och kikade på hus ritningar (jag vill flytta NU, de ser SÅ LÄCKERT ut!!!!!), Karin vars sambo som skall bygga husen studerar tillsammans med Hanna. De hade så himla fint hus, så charmigt! När klockan började bli sent gick jag runt och vyssade Viggo som började bli trött, jag ser hur mycket foton de har satt upp på sina barn. Så fina kort som verkligen strålar GLÄDJE, KÄRLEK, LYCKA ja allt du kan tänka dig. Och så tänker jag efter, vi har inte ETT ENDA kort uppe på Viggo. Då fick jag en liten klump i magen. Han är snart sex månader, och vi har inte satt upp eller framkallat ett enda litet kort på honom. Hur svårt är det att fixa liksom? Där kom det igen, min ovän det dåliga samvetet. I helgen ska jag sitta och välja ut foton som vi skall framkalla, det skall inhandlas ramar osv.

Nu i skrivande stund får jag dåligt samvete över att jag varit så lat idag och inte gett honom middag (barnmat, han har ju ammat naturligtvis!). Jag har dåligt samvete över att jag lagt ner honom i sin egen säng, där han får ligga alldelens själv medan jag sitter här och slösurfar framför en dumburk, istället för att ha honom i min famn och pussa honom miljoner pussar på pannan som förlåt för att jag gjorde illa honom tidigare idag. Jag kan också få dåligt samvete när vi är bland andra mammor och barn, och jag ser hur kärleksfulla och mysiga de är mot sina barn. Det är inte det att jag inte känner att jag myser och visar kärlek till Viggo, men det känns som att jag ibland kanske gör det lite för lite? Jag får dåligt samvete över att jag är ute för lite med Viggo, så nu skall vi börja gå promenader, minst en gång per dag. Det finns ju så mycket fint ute att titta på!

Jaaa, ibland ifrågasätter jag mig själv om jag verkligen kan, och gör rätt? Nog för att jag vet att ingen annan skulle kunna vara bättre mamma än jag åt just Viggo eftersom jag känner honom bäst, men ändå, är det tillräckligt? Jag vill ju att han skall utvecklas, lära sig och få ut så mycket som möjligt av livet. Men hur vet jag att jag gör rätt? Hur vet jag att det är rätt för just honom? Dessa första år är ju så otroligt viktiga, det är ju nu de får sin personlighet, självkänsla osv. Det är ju så viktigt att det blir rätt så att han får så bra start i livet som möjligt.

Nej nu är det slut bölat, ska jag gå och pussa på min lilla prins, göra lite the åt min onda hals och invänta S som när som helst kommer hem från träning... Snälla snälla dåliga samvete, kom inte på besök imorgon!!

4 kommentarer:

  1. Du ÄR en bra mamma Ida!! Du är Världens Bästa Mamma till Viggo! =)

    Det dåliga samvetet kommer man alltid att ha, gör man rätt, borde man gjort annorlunda osv.
    Men ALLA gör så gott dom kan, och alla gör det dom tycker är rätt för dom. Ingen annan har rätt att döma någon för det. Som vi pratade om idag =)

    Du ger inte Viggo för lite kärlek Ida, du överröser honom med kärlek, det ser jag varje gång!

    Lita till dig själv, och landa tryggt i att DU är bra, precis som du är!

    SvaraRadera
  2. ida!
    jag vill bara säga att du är den absolut bästa mamman viggo kan tänka sig.. och jämför dig aldrig med andra mammor. jämför varken dig själv eller viggo! ALLA är vi olika och har olika behov.

    vem säger att den mamman som verkar perfektast i en mammagrupp, är den perfektaste mamman hemma? det är kanske då den mamman tar igen sitt dåliga samvete!?
    alla föräldrar har förmodligen dåligt samvete, mer eller mindre!

    jag vet att du är bästa mamman för viggo! eller om jag tänker efter, kanske bästa mamman av alla :)
    /Lisa

    SvaraRadera
  3. Jag tycker det låter som Du tänker för mycket!

    Tänk inte så mycket, njut av tiden istället.

    // Kicki

    SvaraRadera
  4. Att du tillägnat ett helt inlägg med dessa tankar visar hur mycket du reflekterar kring mammarollen och att du bryr dig väldigt mycket. Fler föräldrar borde göra så!

    SvaraRadera

Vad kul att du tar dig tid att lämna ett spår :)