24 oktober 2009

Åååhh nej!

Hyresvärden var just förbi. Tydligen droppar det vatten hos de som bor under oss. Troligtvis kommer de måsta slita ut badkaret för att byta ut tätskiktet som läcker. Han sa att de förmodligen även kommer måste ställa dit en avfuktare vilket innebär att vi inte kommer ha några bad/dusch möjligheter på ett tag. På min fråga om hur lång tid det rör sig om svarade han:
- Flera veckor.

Snälla hjälp mig, hur ska vi kunna klara oss utan bad/dusch med en sexmånaders bebis som kladdar ner både sig själv och oss flera gånger per dag?! Okej med en vecka, nästan okej med två veckor. Men FLERA veckor, nej där går min gräns.

Finns det någon som har bra koll på hur man löser sånt här? Vi måste väl på något sätt bli kompenserade eftersom vi kommer måste åka bort när vi skall duscha?

Fy fabian.

3 kommentarer:

  1. Jag jobbar som jurist på Hyresgästföreningen och precis det du beskriver hjälper jag våra medlemmar med nästan varje dag. Om du bor i en hyreslägenhet och det blir en vattenskada som måste åtgärdas har du rätt till hyresreducering. Om du bara har en toalett/ett badrum så har man rätt till ca 40 % nedsättning på hyran för de dygn som du inte kan nyttja det rummet. Om du har två toaletter så räknar man lite annorlunda.

    Ibland brukar hyresvärden kunna hjälpa till med någonstans där ni kan duscha, men det har hyresvärden egentligen ingen skyldighet till. Den ekonomiska kompensationen ska täcka "böket" och kostnaderna för att duscha på något annat ställe (tex på badhuset om man inte har någon annan att duscha hos). Ni har givetvis också rätt till kompensation för extra elkostnader som kan tillkomma när det står en avfuktare i badrummet.

    Om du vill så kan jag hjälpa er att kontrollera så att ni får rätt kompensation, det är nämligen lite andra uträkningar som ska göras också. Oj, nu blev det en rätt lång kommentar, men hör bara av dig om du vill ha hjälp! :)

    SvaraRadera
  2. heja sofia :) vad snäll du är.

    SvaraRadera
  3. Självklart behöver du inte bli medlem för att få hjälp av mig, det är ingenting jag måste göra under arbetstid (även om jag såklart förespråkar vår förening och kan rekommendera att ni blir medlemmar).

    Min mailadress är sofiaah@gmail.com, du kan höra av dig till den så hjälper jag er. :)

    SvaraRadera

Vad kul att du tar dig tid att lämna ett spår :)