26 mars 2010

Uppdrag granskning

Viggo har de senaste 3 dagarna vaknat vid mellan 06 och 06:30. När hände detta? Hur ska vi göra för att få tillbaka honom på gamla fina bana igen?;) Nejdå, det är bara att le och vinka och se det som att vi faktigst får se mer utav dagen istället!

Igårkväll när Viggo somnat såg vi reprisen av uppdrag gransknings program den 24/3. Det handlar om Linnea (14 år) som blir våldtagen av Oskar(16 år) inne på en skoltoalett i Bjästa, när Linnea anmäler Oskar för våldtäckten vänder sig alla hennes vänner + ett flertal vuxna i samhället sig emot henne och hon utpekas som lögnerska och lösaktig samtidigt som pojkens parti bara växer. Trots att pojken erkänner (vilket man får höra i repotaget) fortsätter dessa människor att smutskasta henne både på internet och på skolan.

Linnea orkar inte mer och tvingas flytta 50 mil hemmifrån, samtidigt är det skolavslutning hemma i bjästa där Linnea inte orkar delta. Oskar (gärningsmannen) inbjuds att närvara. Han kommer till kyrkan med rosor som han delar ut till både personal och klasskamrater, till ljudet av applåder och hyllningar, alla applopderar, inklusive prästen! När uppdrag gransknings reporter talar med prästen (som gav denna pojke tillåtelse att komma till skolavslutningen, TROTS att han tvingats byta skola OCH har besöksförbjud gentemot Linnea) Säger han "Det var en väldigt fin manifestation" och "Jag tycker det var oerhört starkt av pojken att komma hit, oerhört starkt!". Hade han överhuvudtaget funderat över vilken situation som skulle kunna uppstå om Linnea hade valt att delta på sin skolavslutning denna dag, där hon då skulle tvingas stå öga mot den kille som bara för några månader sedan våldtog henne inne på en skoltoallet?

När Reporten då berättar för prästen att denna pojke, Oskar, då samma kväll våldtar ytterligare en flicka där DNA bevis hittas i trosorna i form av sperma, och frågar honom vad han tänker då säger han " Stackars kille!" Och "otroligt jobbigt för killen...Och ja...Flickan också...De är ju förlorare båda två" . Jag skäms så fruktansvärt över att vara människa och vet ni, jag tror det är dags för mig att gå ur svenska kyrkan!

Det som gör mig så otroligt besviken i detta fall är de vuxnas och skolans svek mot dessa flickor (och alla flickor i allmänhet). Om inte ens vi vuxna kan visa var vi står när det handlar om en (tillochmed två!!) våldtäkt hur skall vi då kunna lära våra barn det?

Med det sagt skall jag nu gå och ta en kall dusch, och hoppas att jag vaknar upp ur denna hemska värld!

1 kommentar:

  1. Det låter ju helt sjuk, fy vad hemskt. Vet inte om jag vågar se den dokumentären..kommer väl bli förbannad precis som du och jag är inte sugen på en kalldusch. Bra att de uppmärksammar sånt här på Uppdrag granskning!

    SvaraRadera

Vad kul att du tar dig tid att lämna ett spår :)