1 januari 2010

Min nya kropp

Jag gick upp drygt 16 kilo under min graviditet. Underbara och VARMT välkomna kilon, de kom ju i gott syfte!

Många vänner och bekanta har lagt märke till och frågat om jag gått ned mycket i vikt efter graviditeten och förlossningen, vilket jag har. Jag väger till och med mindre än vad jag gjorde innan graviditeten. Men frågan är vad som döljer sig under kläderna, för det är det ju ingen som ser! ;)

Magen - Min mage dragit ihop sig och är nog så "platt" som den kan bli. MEN, det saknas muskler under det på tok förstora skinn fodralet. Bristningarna ringlar sig som små ormar och sitter jag ner ser den ut som en ballong som precis blivit tappat på all luft ;)

Armarna - Om du vill se ett ordentligt GÄDDHÄNG innan du dör så ta en titt på mina armar.

Låren - De är mindre än innan men även de saknar muskler. På insidan av låren har bristningarna festat loss rejält. Tur att man har byxor!

Det gyllende "livet" - "Smärtan går över så fort bebisen är ute" sa många vänner till mig innan förlossningen, jo tjena! Det var då helvettet började. Jag fick en total sfinkterruptur grad 3, ni som inte vet vad det är kan googla det (googla för guds skull INTE bilder, googla på text!!). Jag blev säng liggandes i dryga 2 veckor. Medans alla glada mammor sprang runt med deras små knyten mellan rummen och matsalen på BB kom jag vaggandes fram som att någon proppat mig full med kina puffar och sedan tändt på. Tanken på hur det ser ut "där nere" gjorde mig näst intill svimfärdig ;) Varje toalett besök var ett rent helvette och tog mellan 20-45 minuter. Jag sa upprepade gånger att detta är 1a och sista gången.

Summa sumarium: Jag har fått en ny kropp och ett nytt liv (i dubbel bemärkelse, hehe). Även fast jag inte blir sådär super glad när jag ser min kropp naken i spegeln kan jag inte låta bli att älska och vara stolt över den ändå, den har ju gett mig det finaste av alla gåvor.

Till alla mammor: Var STOLTA över era mamma kroppar! Försök älska den där degen som väller lite över kanten och de där kilorna som fortfarande sitter kvar, den har ju gett er livets gåva! Barn behöver inte snygga och chica latte morsor, de behöver säkra mammor i en TRYGG förpackning! ;)

VI ÄR BRA!

5 kommentarer:

  1. så sant så sant! håller med om varenda ord :) kommer också ihåg hur det var att se alla pigga mammor springa omkring som ingenting, medan man själv hade problem bara att ta sig upp ur sängen! men det var helt klart värt det :)

    SvaraRadera
  2. WORD!!
    Grymt bra skrivet!

    SvaraRadera
  3. Du har så rätt!!!!!

    SvaraRadera
  4. Nu när förlossningen stundar för min del är det nog bra att få en realistisk bild av vad som väntar, även om jag såklart hoppas att det ska gå så smidigt och bra som möjligt...dvs utan kinapuffsexplosion, bristningar och annat som inte låter så kul. :)

    Vi har köpt en ny systemkamera med videoinspelning så vi ska följa ditt råd att även filma lite under och efter förlossningen.

    Hoppas att ni får ett kamonbra 2010!

    SvaraRadera
  5. Det bästa jag läst på länge! TACK!

    SvaraRadera

Vad kul att du tar dig tid att lämna ett spår :)