28 maj 2010

Dessa jävla hundägare!

Nu kommer jag säkert få enormt mycket skit från olika håll. Men det skiter jag också i, för jag står för det jag tycker.

Varje morgon när jag promenerar hem från från att ha lämnat Viggo på förskolan möter jag 2 kvinnor som promenerar med 3 st hundar varav 2 st ALLTID är okopplade, de springer och hoppar och jag får ALLTID samma hemska klump i magen när jag får syn på dem. Varje gång blir jag också lika förbannad och önskar att jag hade modet att säga ifrån, för visst är det lag på att man måste ha hundar kopplade?

Vi bor ju på Tomtebo där det kryllar av djur, speciellt hundar. Det ska tilläggas att de allra flesta faktiskt har sina hundar kopplade, men då finns det de där som INTE har det och det gör mig så jävla arg! Det är så fruktansvärt respektlöst mot oss som faktiskt är rädda, speciellt nu när det på slutet inträffat så många olyckor där hundar attackerat små barn.

Det spelar ingen roll om hunden som är okopplad går sida vid sida med sin ägare eller om den springer fritt, jag tycker det är lika obehagligt för den KAN ändå hoppa på och attackera mig om den vill. Kom inte och säg att du har sådan pli på din hund så att den ALDRIG skulle göra det, för det kan du aldrig vara 100% säker på och det tar inte heller bort min rädsla.


Sådär, nu var det färdigt dissat för idag.

11 kommentarer:

  1. Håller med. Säg åt dom på skarpen, det vågar du, vi måste bli fler som påpekar detta. Det är lag på att hunden ska vara kopplad. "Nehej då, han är så snäll så!" brukar man få höra av enögda hundägare då. Men det spelar fan ingen roll, hundjäveln ska vara kopplad, punkt! Av hänsyn till allergiker och alla som helt enkelt inte vill ha med deras djur att göra.

    SvaraRadera
  2. Håller helt med! Säg ifrån nästa gång! Det ska inte behöva hända en till olycka. Tänk också när de små sitter i sina vagnar, sitter rätt lågt ner + att många hundar kan säkert bli skrämd av en barnvagn och då gå till attack. Har på senare tid blivit rädd för andra hundar just för att det aldrig går att lita på de, och för att det hänt så mycket olyckor. Huvva...Säg ifrån för Viggos skull också!
    //Jannicke

    SvaraRadera
  3. Jag är inte alls hundrädd men jag förstår dig verkligen! Eftersom det har hänt många olyckor med barn som blivit bitna förstår jag att du är orolig om du själv är hundrädd. Säg till, det handlar ju om sunt förnuft att inte gå omkring med lösa hundar bland massa folk. Däremot tror jag inte att det finns någon lag på det (endast någon viltlag som gäller typ i skogen under sommartid). Men hundägarna måste ju ha förståelse för att alla inte tänker som dem och visa respekt för de som bor på området.

    SvaraRadera
  4. Ahlejelm, den viltlagen är faktiskt mer utbredd än så med tanke på definitionen av vilt. Det är i princip alltid otillåtet att ha hunden okopplad p.g.a. den lagen, den täcker det mesta. Så man borde absolut kunna hävda att det är olagligt =)

    SvaraRadera
  5. Det finns faktiskt dom som är 100% säkra på att deras hund aldrig går fram till någon!

    SvaraRadera
  6. Jag håller med om att det är respektlöst att ha sin hund lös.. Jag var jätterädd för hundar när jag var liten och gick omvägar om jag såg en. Med åren har jag dock övervunnit min rädsla och har med min sambo en hund som är helt underbar! Men som sagt så förstår jag precis hur du känner! Det är lite roligt att du säger att man inte kan vara 100% säker på sin hund.. På ett sätt håller jag med, men samtidigt vet jag att det finns många duktiga hundägare som vet att sin hund absolut inte skulle göra något! Sen tycker jag att det är onödigt att som Cat skriver hundjävel.. Jag menar dom som inte gillar barn kan ju inte gå runt och säga ungjävel heller.. Det jag vill få fram med denna kommentar är att jag tycker att du ska säga till de som har sina hundar lösa om du är rädd! Och att man måste visa respekt åt båda håll.. Vi som hundägare måste respektera att det finns dom som är rädd för eller inte gillar min hund.. Men jag tycker även att alla som inte gillar hundar ska visa respekt mot hundägare.. Jag kanske är känslig, men jag gillar inte när någon säger "den där hundjäveln", men jag gillar din blogg! ;)

    SvaraRadera
  7. Man kan ALDRIG vara 100 % säker på hur ett djur ska agera. Om man tror det så är man en fara i sig. Koppla hunden, hur svårt ska det vara att förstå? Det är skillnad på djur och människor.

    SvaraRadera
  8. Det är möjligt att det är olagligt nu för tiden, jag har inte koll paragraferna i viltlagen. Har bara läst förut att det inte är olagligt.

    Vi har haft hundar med otrolig disciplin som mamma och pappa har fostrat sedan de var valpar. De gick alltid fot med mig från att jag var typ 6 år och lydde allt som lilla jag sa, så jag skulle säga att jag alltid har litat på dem till 100 %, men jag förstår ju att andra inte gör det.

    SvaraRadera
  9. Det finns kanske hundar som är lika rädda för människor? Då kan man vara säker på att dom inte går fram till någon dom inte känner

    SvaraRadera
  10. Svar till den sista kommentaren: Då tycker jag att man VERKLIGEN inte skall vara 100% på att hunden kan attackera. Då har den ju "anledning" till att göra det, för att den är rädd och kan bli skrämd av tex ett litet barn som skriker.

    SvaraRadera
  11. Dom som aldrig har haft hund förstår inte, precis som vi som har hund inte riktigt kan förstå hur rädd man kan vara...

    SvaraRadera

Vad kul att du tar dig tid att lämna ett spår :)