25 augusti 2011

Det stora samtalsämnet - Sömnen

En sak är säker, ett ämne ens liv kan komma att kretsa mycket kring efter att man fått barn är sömnen. Överallt läser man om mammor (ja, oftast mammor) som bloggar och skriver på Facebook om hur lite de får sova, att de är trötta och att de vill att barnet ifråga (som oftast inte ens är över 1 år) ska sova i egen säng. Det är även det heta samtalsämnet under mammafikat.

Jag läser om mammor som testat miljoner metoder, bland annat fem minuters metoden, även kallad Controlled Crying Method som går ut på att lära barnet att inte behöva tröstas på något speciellt sätt vid insomnandet. Namnet kommer av att man under avvänjningen går in till barnet var femte minut då det ännu inte har sommat och visar att man inte har övergett det, men undviker tydlig kroppskontakt och ett tröstande beteende. Bara att läsa det ger mig nästan kalla kårar. Vadå, inte trösta mitt barn?? Vadå modersinstinkt? Igårkväll läste jag om mammor vars barn (under denna metod) blivit så ledsna/rädda/arga så att de kräkts. Dessa mammor menar på att barnen "lärt sig kräkas" för att få som de vill. Skitsnack säger jag, barnen kräks för att de är livrädda och behöver närhet, kramar och pussar.

Sen har vi även Anna Wahlgrens sova-hela-natten-kur som sträcker sig över fyra intensiva dygn, samt en uppföljningsvecka. Metoden baserar sig på att barnet skall tröstas där det ligger. För små barn (5-6 månader) lugnas barnet genom att ”vagnas” med rytmiska knyckar. Äldre barn som sover i spjälsäng lugnas genom att ”buffas” på den lilla blöjförsedda rumpan nerifrån och upp, så att kroppen får en rejäl skjuts vid varje buffning. Oavsett ålder skall barnet läggas på mage, ett distinkt tillrättaläggande med säker hand. Protesterar barnet så sägs ingenting, man visar i handling att allt är lugnt genom det rytmiska vagnandet eller buffandet. Ju starkare skrik desto stadigare vagning/buffning. Vadå bestraffning?? "vagnas med rytmiska knyckar", ju mer barnet skriker ju hårdare ska ska du slå/buffa/knycka. En annan metod av denna Wahlgren är den så kallade ”Tryckpressen”, den går ut på att barnet läggs på mage i barnvagnen som sedan körs häftigt fram och tillbaka över en tröskel. Då och då trycks huvudet ned med fast hand. Vadå Misshandel?

Jag har full förståelse för alla mammor och pappor som lider av sömnbrist. Jag har själv varit där. Det är frustrerande och det enda man vill är att få sova. Men jag skulle ALDRIG utsätta mitt barn för denna rädsla och dödsångest för att stilla mina egna behov.

Vi har ALDRIG tvingat eller pressat Viggo till att sova i egen säng. Tvärt om är det VI som har velat ha honom nära, för att det vi tycker det är det mysigaste som finns. Hans säng har alltid stått bäddad och klar och varit ett alternativ, men vi har aldrig tvingat honom. Sedan några månader tillbaka vill han bara sova i sin säng. "Sova Viggos säng mamma!!", säger han när vi ska gå och sova. När jag nattar honom ligger jag bredvid och läser en saga alternativt lyssnar vi på en bandsaga. Ibland säger han att han vill sova själv, då går jag ut. Men vill han att jag ligger nära så gör jag det. Anledningen till att han gärna väljer sin säng istället för våran tror jag absolut beror på att vi inte pressat/tvingat honom.

Alla har naturligtvis rätten att göra som de själva vill och lika rätt har jag att tycka och säga vad jag tycker.

8 kommentarer:

  1. Jag avskyr dessa metoder, barn behöver trygghet och kärlek. Har föräldrar problem med sömnen får dom väl fixa barnvakt för att få sova, inte använda former som kan liknas vid misshandel, eller i stor mån kränkning för att tvinga sina barn att sova.
    Barn somnar när de är trygga. punkt.

    SvaraRadera
  2. Ni skulle få träffa min vän T... så skulle ni nog ha mer förståelse för de föräldrar som gör allt för att få sova. De har testat allt och det slutade med att de gav sömnmedel till barnet (detta ordinerade läkaren tidigt men de ville försöka med allt innan de tillslut gav med sig. Efter att följt henne på nära håll så tänker inte jag dömma de som försöker med dessa metoder. Ni läser om dessa metoder med ett par glasögon jag med ett par andra. Tror att de fungerar om man gör rätt, utan misshandel och kränkning. Alla har inte tillgång till barnvakt eller hjärta att lämna bort sitt barn så ofta som det skulle krävas, för att inte bryta ihop.

    T testade Anna.W metoden och den fungerade för dem ett tag, tills pojken blev sjuk och sedan orkade de inte starta om igen. För gör man metoden rätt och läser hela boken så är det ett heltidjobb att få det att fungera.

    /Ida

    SvaraRadera
  3. Jag förstår hur du menar Ida, men jag står fast vid vad ja tycker om dessa metoder. Fungerar gör de säkert, men till vilket pris? Hur påverkas barnet efter detta? Alla tycker naturligtvis som de vill, och gör som de vill.

    Inga Hard feelings mot dig Ida, du vet att jag gillar dig :)

    SvaraRadera
  4. haha, absolut inga hard feeling. Vi tycker bara lite olika. :-)Jag tror nog att barn många gånger måste få hjälp att lära sig sova, precis som vi hjälper dem till mycket annat (äta, gå, krypa). Vissa barn lär sig direkt vissa inte.

    SvaraRadera
  5. Intressant att ha en så stark åsikt om AWs metod utan att faktiskt ha läst boken... Det är inte bara föräldrarna som får för lite sömn om barnet vaknar varje eller varannan timme natt efter natt, barnet får inte heller sin vila. Det är väl mer modersinstinkt att försöka lösa problemet än att "skaffa barnvakt". Jag drog mig för att läsa "Sova hela natten" eftersom jag hört talas om vagnskörning över trösklar mm, när jag till slut gjorde det och insåg att mitt barn sov flera timmar för lite per dygn samt att alla rykten jag hört mest varit svammel var det ingen tvekan. Nu har vi ett glatt barn på 8 månader som skrattar hela vägen till sängen, somnar på några minuter och sover sött sina 12 timmar i sträck. Till alla som har verkliga problem om nätterna säger jag bara: LÄS BOKEN, sen kan ni bilda er en egen uppfattning.

    SvaraRadera
  6. Det inses inte att slutresultatet inte är ett kvitto på att vägen dit är bra?

    Läste en intervju med AW där hon fick denna fråga:
    Har du viss förståelse för varför vissa människor tycker dina metoder är barnmisshandel? Kan du se saken ur deras vinkel om ens lite eller är det helt oförståeligt för dig?

    AWs svar:
    Om det vore misshandel att till exempelvis lägga tillrätta och buffa, eller vagna - varför protesterar då inte ungen? Är den dum, eller? I don't think so!

    Små Barn, speciellt SPÄDBARN barn kan inte prata, det enda sätt de kan förmedla sig vid sådana tillfällen är genom att skrika, gråta, kräkas. Jag vet inte hur du tolkar det, men jag tolkar det inte som "Åå vad mysigt detta är mamma", snarare som "jag får panik! Jag får dödsångest! Ta upp mig! Krama mig! Pussa på mig! Håll om mig! RÄDDA MIG!!". För mig räcker det att läsa AWs kommentar ovan för att dissa denna kvinna totalt. Som dessutom inte har någon utbildning inom ämnet. Att hon fött 9 barn är ju väldigt fint och bra, men varför skulle det vara bättre än en samlad barnläkarkår med tusentals vårdade barn varje år?

    Sen, om du är så stolt och säker på AWs metoder, varför kan du då inte stå för vad du tycker?

    SvaraRadera
  7. Nåt som i vissa fall skulle kallas våld, förfinas genom att man etiketterar dessa saker med ord som "metod". Då rättfärdigar det plötsligt ett annars ej okej beteende.

    SvaraRadera
  8. Den korta anonyma kommentaren är inte min och det här blir min sista kommentar i ämnet. Metoden förespråkar inte våld, då skulle ingen testa den, tvärtom står det tydligt att man inte får vara brysk i sitt handlande. Det säger sig självt att barn inte blir lugna om man hårdhänt mot dem. Det ända jag vill genom min kommentar på din sida är att uppmuntra dem med riktiga problem om nätterna att läsa boken och inte avskräckas av rykten och skitsnack. AWs andra böcker eller div uttalande har jag inte läst så dem kan jag inte uttala mig om. Vi känner inte varandra så mitt namn spelar ingen roll.

    SvaraRadera

Vad kul att du tar dig tid att lämna ett spår :)