4 maj 2011

Läskigt.

Under många, många år har en och samma dröm återkommit till mig regelbundet.

Drömmen handlar om att mina käkar pressas ihop så att alla mina tänder krossas. Jag försöker att hålla emot men det är omöjligt, käkarna trycks emot varandra och jag känner hur tänderna spricker och går sönder, det låter ungefär som att porslin krossas. Jag skriker. Munnen fylls av blod och jag försöker spotta ut tandrester.

Denna dröm återkommer alltså fortfarande med ca en månads mellanrum.

Jag berättade detta för min mamma förra helgen, då berättade hon någonting riktigt, riktigt läskigt.

När hon var i 20 års åldern var hon på Rhodos med sin familj + släkt, hennes pappa (min morfar) hade simmat ut till ett rev med klippor ute i havet och de andra låg och solade. Mamma somnade men vaknade sedan kallsvettig. Hon hade drömt om hur alla tänder i munnen hade gått sönder och lossnat. Mammas kusin var då intresserad av "drömtydning" och berättade då att när man drömmer om tänder, att man tappar dem, så betyder det att någon i ens närhet kommer att dö.

Läskigt, tänkte mamma och började tycka att min morfar hade varit borta ovanligt länge. De började dimma ut till honom och när de kommer fram hittar de honom liggandes på Klippan, han hade fått en hjärtinfarkt!

Som tur var hade de rätt utrustning på sjukhuset, men han var nära att inte få resa hem.

2 år senare dör han när han är ensam ute i deras stuga, av en hjärtinfarkt.

3 kommentarer:

  1. Jag har också drömt det mycket.. men nu var det väldigt längesen sist.. Hoppas att drömtydningen inte stämmer alla gånger!

    SvaraRadera
  2. Men fy vad obehagligt!

    SvaraRadera
  3. Morgon programmet på TV4 handlade för några veckor sen om drömmar. Drömtydaren där menade på att drömmarna är ett sätt att bearbeta det som hänt nyligt/ på dagen. Det är tydligen vanligt att man drömmer att man tappar tänderna eller att dom går sönder och att det betyder att det uppstått en situation under dagen där man kanske inte sagt ifrån som man borde eller egenligen velat göra :) det är väl bara att hoppas på att det är den förklaringen som stämmer för den känndes ju betydligt mer lättsam än den din mamma hade hört :)

    SvaraRadera

Vad kul att du tar dig tid att lämna ett spår :)