23 februari 2010

Syskon...


Som förstagångs föräldrar så har vi hunnit få många frågor om och när vi har tänkt skaffa ett syskon till Viggo. Jag blir nästan lika ställd varje gång frågan kommer. Vadå skaffa ett syskon? Är det verkligen så, att det finns de som tror att det är så enkelt? Det är inte bara att skaffa ett syskon, eller ett barn överhuvudtaget. Det är OTROLIGT mycket som skall klaffa rätt precis just då. Och för en del människor tar det en ENORM tid, en del får genomgå MÅNGA behandlingar och för en del klaffar det aldrig, någonsin. Sedan finns det de som har haft turen och oddsen på sin sida, som vi, där det klaffade så enkelt. Viggo är den största gåvan vi någonsin har fått och att ta hans existens för given är som att skratta dessa ofrivilligt barnlösa rakt i ansiktet.

Skulle det vara så att Viggo i framtiden blir storebror, så är det i så fall ett mirakel. Om så inte blir fallet, så är vi evigt tacksamma för det finaste vi någonsin fått!

6 kommentarer:

  1. Den frågan fick vi ofta, och när jag svarade att jag inte ens visst om jag VILLE ha syskon blev reaktionen oftast men varför inte? Som om det vore en självklarhet.

    Livet är oförutsägbart och om framtiden ska man inte sia, det som sker sker.

    SvaraRadera
  2. Instämmer! Nu hade vi en himla tur och lyckades bli gravid 2 ggr inom loppet 3 mån. Men att "skaffa" barn är inte bara att skaffa, utan jag instämmer det är något man får (om man har tur)..

    SvaraRadera
  3. Alltså...du har inte tänkt tanken att du kanske överreagerar lite nu? Det handlar ju om ett ordvalen i vardagsspråket, det är ju knappast världens mest allvarligt ställda fråga kan jag tänka mig. Alla vet ju att det är upp till er själva i slutändan oavsett =)

    SvaraRadera
  4. Du tycker alltså att min åsikt om att man inte skall ta barn för givet är att överreagera? Då kan jag inte säga annat än att vi har olika syn på livet..

    SvaraRadera
  5. .....vänta tills du kommer till den punkten där du själv försöker bli gravid, och har försökt i 5 år. Då förstår du nog vad jag menar :)

    SvaraRadera
  6. För det första så har jag två barn med fyra års mellanrum, jag vet hur det är att försöka bli gravid, det var inte helt enkelt för undertecknad. Sedan - det är ju just det här jag menar, jag tror till skillnad från dig att folk omkring oss mycket väl vet att man inte ska ta saker för givet. När man får harmlösa frågor om fler barn så är jag övertygad om att de som ställer frågorna vet hur det ligger till, alla tusentals grejer som ska klaffa m.m. Bara för att man kanske inte själv har barn så saknar man inte nödvändigtvis förståelse, det är det jag menar.

    ursäkta för ett långt svar! Det är absolut inget personligt, jag respekterar din åsikt i frågan till fullo, ville mest bara göra ett tillägg =)

    SvaraRadera

Vad kul att du tar dig tid att lämna ett spår :)