Alla vill vi känna att vi är någon, att vi är omtyckta och accepterade som den vi är, med alla våra tillgångar och brister. Den bild vi har av oss själva har i hög grad formats av positiva och negativa reaktioner vi mött från andra. Om vi möter en reaktion och den upprepas ofta, gör vi den snart till bilden av oss själva. Under uppväxten påverkas vi av en omgivning som både gynnar och hämmar våra möjligheter att erövra en positiv självkänsla. ingen människa är född med en negativ bild av sig själv. bilden av oss själva är något vi fått på vägen. Om barnet får en tydlig bild av sig självt och kan tycka om den bilden, och om det tror på sin egen förmåga och uipplever situationen i skolan som trygg, kan barnet använda hela sin kapacitet till lärande istället för att jaga bekräftelse. ett gott självförtroende är en nödvändig förutsättning för ett kreativt och lustfyllt lärande. Barn som känner sig trygga har större möjlighet att känna empati, tolerans och att vara generösa på olika sätt.först när man är trygg i sig själv vågar man ge av sig själv. Självförtroende och självkänsla är grunden för detta.
Pedagoger måste bekräfta barnet så att det finner en lust att komma vidare i sin utveckling, vidga sina möjliga handlingssätt och sin möjlighet till en mångfald av olika sätt att positionera sig i förhållande till andra. Skolan kommer aldrig att lyckas uppnå målen i värdegrunden om barnen inte känner att de har ett värde i sig själva.
- Ett utdrag ur Genuspedagogik av Kajsa Svaleryd. En bok ALLA borde läsa.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Vad kul att du tar dig tid att lämna ett spår :)